Kunnolla kuntoon – Osa 2

Kunnolla kuntoon – Osa 2

Mieti myös millä voit kannustaa itseäsi liikkumaan enemmän. Lajin valitsemisen voit tehdä helpommaksi kysymällä itseltäsi muutaman kysymyksen. Minkä tähden haluat kuntoilla? Onko syy enemmän painon pudotus, uusien ystävien hankinta, voiman kasvatus vai yleinen hyvä olo. Nautinko kuntoilusta eniten yksin, ryhmässä vai osana joukkuetta? Kuuluuko parhaaseen ulkoiluun raikas ilma, vai harrastaisinko mieluummin neljän seinän sisällä, elementeiltä suojassa?  Minkälaisen lopputuloksen haluan keholleni? Onko se lähempänä tanssijan pitkiä linjoja, vai painonnostajan isoja lihaksia? Useat urheilulajit harjoittavat monia lihasryhmiä, mutta varsinkin kuntosaliharjoittelussa, ja niillä tarjottavilla tunneilla voidaan erottaa neljä päätyyppiä. Aerobinen harjoittelu, kuten...

Kunnolla kuntoon – Osa 1

Kunnolla kuntoon – Osa 1

Kunto ja peruskunto käsitteinä jakautuvat useisiin osa-alueisiin, joista osa saattaa olla hyvässäkin kunnossa samaan aikaan kun toiset niistä vaativat lisähuomiota. Ihmisen, kuten eläintenkin kehot on tarkoitettu liikkumaan. Nykyajan toimistoammatit tarkoittavat että meidän täytyy usein lisätä tarvittava liikunta harrastusten kautta elämäämme. Usea löytää kunnonkohottamiselle useammin esteitä äärettömän helposti. Työ- ja perheaikataulut ovat liian kiireisiä, kuntosalit liian kalliita ja niiden käyttäjät liian ammattimaisia. Hyvä peruskunto on kuitenkin kaikille tärkeä, ja sen ylläpitäminen nuorena vaikuttaa elämään pitkälle vanhuusvuosiin. Kunnon kohotuksen voi myös aloitta pienillä teoilla ilman sen suurempaa budjettia. Sydän- ja hengityselinten peruskunto...