Liikuntavinkkejä senioreille

Liikuntavinkkejä senioreille

Liikunta on tärkeä osa hyvinvointia ja sitä tulisi harrastaa läpi elämän. Jo lapsesta saakka erilaiset harrastukset ovat saatavilla ja liikunta on lopulta todella monipuolinen asia. Mieltymykset ovat erilaisia ja kaikki eivät pidä kaikesta. Varsinkin jos ei ole ehtinyt löytämään itselle sopivaa lajia, voi aloittaminen myöhemmin olla hankalaa. Vaikein asia taitaa kuitenkin olla vain se aloittaminen. Kun vauhtiin pääsee, ei huomaakaan, kuinka nopeasti oma jaksaminen ja kunto kohoavat ylemmäs. Jos liikuntaharrastusta etsii eläkepäiviä varten, kannattaa olla tietoinen nykyisestä voinnista ja siitä, kuinka paljon rasitusta jaksaa. Jos kurssit kiinnostavat, tarjontaa löytyy kunnan mukaan yleensä paljon. Aloittelijat pääsevät tutustumaan, kun taas kokeneemmat siirtyvät seuraaviin haasteisiin. Tärkeää on pitää kehon lisäksi mieli virkeänä ja tarttua tilaisuuteen aloittaa uusi liikunnan laji.

Keholle tärkeitä liikuntamuotoja

Venyttely on yksi tärkeä asia, kun ajattelee toimivaa kehoa. Yleensä se on osana monia muita harjoituksia ja rankemman suorituksen jälkeen on myös tärkeää venytellä. Suosittuja kursseja, joita iäkkäämmille järjestetään, ovatkin jooga ja pilates. Niissä koko keho saa tarvitsemaansa harjoitusta ja mielikin voi paremmin, kun keskittyminen on hetken aikaa kiinni liikkeissä ja niiden suorittamisessa. Venyttelyä voi tietysti harjoittaa myös kotona ja silloin voi olla hyvä kysyä neuvoa ammattilaiselta, jotta liikkeet menevät oikein. Varovaisuus on hyvä muistaa, varsinkin haastavissa liikkeissä tai joidenkin apuvälineiden kanssa.

Tasapaino on tärkeä asia ja sitä täytyy myös ylläpitää. Kaatuminen voi aiheuttaa paljon ongelmia, oli sitten minkä ikäinen tahansa. Varsinkin vanhemmalla iällä, tietyt asiat heikkenevät, mutta onneksi harjoituksia tasapainon parantamiseen löytyy. Nämä harjoitukset onnistuvat jopa ilman ylimääräisiä apuvälineitä ja tuovat varmasti monia positiivisia tuloksia. Samaan aikaan myös kehon liikkuvuus sekä ryhti paranevat.

voimaharjoittelu

Voimaharjoittelusta on monia hyötyjä, varsinkin ikääntymisen aikana. Aineenvaihdunnan hidastuminen on yksi asia, jolle ei voi tehdä mitään, mutta voimaharjoittelun avulla tuloksia voi saada. Kun lihaksia aktivoi, onnistuvat normaalit arkiset asiat paljon helpommin. Esimerkiksi siivoaminen voi olla rankkaa tai ostosten kantaminen lähes mahdotonta, jos tarpeellisen liikunnan unohtaa kokonaan. Luiden vahvistuminen siinä samalla on tietenkin positiivinen asia, jota kannattaa tavoitella. Voimaharjoittelua on helppo harrastaa, vaikka kuntosalien ohjatuilla tunneilla. Oman paikkakunnan tarjontaa on hyvä selata ja kysyä tutuilta vinkkejä oikean paikan löytämiseen. Kannattaa muistaa, että kaikki aloittavat jostakin ja oma hyvinvointi on etusijalla, kun liikunnan päättää aloittaa.

Kestävyysharjoittelun positiiviset vaikutukset ovat verenkierron parantuminen ja jos liikuntaa pääse harrastamaan ulkona, myös raitis ilma ja auringon paisteesta saatava D-vitamiini. Aloittelijan kannattaa keskittyä uimiseen, tanssiin, kävelyyn ja pyöräilyyn. Jos haluaa hauskan harrastuksen, trampoliinihyppely on myös tehokas kuntoilutapa. Samaan aikaan se on kuitenkin hellä ja helppo aloittaa varovasti, kunhan turvallisuudesta pitää huolen. Jos kuntoilua on ehtinyt jo hieman harrastaa ja kestää kovempaa rasitusta, kannattaa siirtyä toisenlaisiin asioihin. Esimerkiksi tennis, lenkkeily ja vaellus voivat olla haasteellisempia tapoja liikkua ja kohottaa kuntoa.

Muuta huomioitavaa

Kuten aiemmin mainittiin, vuodenaikojen ja sään mukaan kannattaa suosia ulkona liikkumista. Jos aloitat kuntoiluun liittyvällä kurssilla, on myös mahdollista löytää uusia tuttavuuksia, joiden kanssa jatkaa kurssista seuraavaan. Vapaa-ajalla virkeys varmasti kohoaa, kun säännöllinen harrastus auttaa kehoa jaksamaan. Toimiminen on helppoa vetreän ja vahvan kehon kanssa, joten suunnitelmia jaksaa tehdä ja toteuttaa. Muista aina tehdä liikkeitä ja harjoituksia oman jaksamisen ja omien rajojen mukaan. Oma lääkäri voi myös antaa tarpeellisia vinkkejä ja ohjeita liikunnan aloittamiseen ja jatkamiseen.