Parhaat lajit aloitteleville urheilijoille

Parhaat lajit aloitteleville urheilijoille

Jos olet päättänyt jättää sohvaperunapäivät taaksesi, ja ryhtyä urheilemaan, täytyy ensimmäiseksi määrittää sopivin laji. Joskus se on vaikeaa, sillä jos viimeisin kokemus urheilusta oli tuskallinen Cooperin testi tai viimeisenä maaliin tulo koulun hiihtokilpailussa, voi pelkkä ajatus monesta lajista puistattaa. Moni löytää kuitenkin liikunnan ilon kunnon kohotessa, ja muutamat lajit ovat yli muiden kun aloitteleva urheilija haluaa kohottaa kuntoaan. Oma laji voi löytyä kuntoa kohottaessa, mutta se voi olla myös laji joka vaatii kovaa peruskuntoa – laji, joka on liian rankka aloittelijalle.

Uinti

Uinti on erinomainen urheilumuoto kaikille. Koska vesi on aineena 800 kertaa tiiviimpää kuin ilma, nostattaa veden vastus sykettä hyvin samalla kun lihakset voimistuvat. Uiminen vahvistaa lihaksia oikeastaan kaikkialla, mutta eniten keskivartalossa, pakaroissa, lantiossa ja käsivarsissa. Koska vesi kelluttaa ja vastuksen vuoksi hidastaa liikkeitä, ei se rasita niveliä kuten esimerkiksi juokseminen. Niinpä se sopii erityisen hyvin myös ihmisille, joilla on nivelongelmia.

Uinti
Uinti

Uinti on melko edullinen harrastus. Tarvitset uimapuvun, uimalasit ja mahdollisesti myös uimahatun, sekä etenkin talvisin mahdollisuuden käyttää uimahallin palveluita. Jos uimataidot ovat huonot tai haluat parantaa tekniikkaasi, on hyvä idea ottaa muutamia tunteja opettajan johdolla. Oikea hengitystekniikka ja erilaiset uintityylit tekevät uintiharrastuksesta paitsi haastavampaa, niin myös hauskempaa ja helpompaa. Rintauinti, krooli, selkäuinti, perhonen.. Kaikki tyylit treenaavat eri lihaksia, ja tyylejä vaihtelemalla saat harjoitettua kaikkia lihaksia tasapuolisemmin. Kun opettelet hengittämään ulos kasvot vedessä, sen sijaan että pitäisit päätä pystyssä, eivät selkä ja hartiat mene jumiin. Jos uit kerralla vähintään 20-30 minuttia ja hengästyt, kuntosi kohoaa pian.

Pyöräily

Toinen erinomainen urheilulaji on pyöräily. Pyöräily tosin vaatii jo hieman enemmän varustelua, tai ainakin laadukkaan polkupyörän ja turvallisen kypärän. Laadukas pyörä on investointi, sillä hyvä pyörä kestää helposti kymmenen vuotta ja pidempäänkin. Kuten uinti, pyöräily kuormittaa niveliä hyvin vähän. Se kehittää hengitys- ja verenkiertoelinten suoritus- ja toimintakykyä, ja sopii aloittajalle hyvin, koska rasitusta voi säädellä oman kunnon ja jaksamisensa mukaan. Pyöräillessä voimistuvat lähinnä alaraajojen lihakset, ja päösin reisilihakset. Lisäksi pyöräily kehittää tasapainoa ja koordinaatiota.

Pyöräily
Pyöräily

Pyöräily on helppo ottaa osaksi päivittäistä hyötyliikkumista, koska pyörällä on helppoa siirtyä paikasta toiseen. Työmatkat voi pyöräillä, jolloin kunnon kohoamisen lisäksi säästyy rahaa ja luontoa.

Kävely

Walking is easily neglected as a form of exercise. It’s not tough or demanding. Nobody declares walking as a hobby – we all walk around here constantly. However, walking is definitely one of the best forms of exercise that can be beneficial both physically and mentally. It strengthens the lungs and circulatory system, lowers blood pressure, strengthens bones. Breathing for 20-30 minutes every day will lift you up quickly. Parasta kävelyssä on, ettei se vaadi mitään sen kummempia välineitä – korkeintaan hyvät ja mukavat kengät. Kävelyä voi myös harrastaa melkeinpä missä vain. Lisäbonuksena tulee vielä tutkimustieto siitä, että ajatuksemme juoksevat paremmin kävellessä kuin paikoillaan ollessa. Kävelylenkin tuloksena on siis petraantunut kunto, mutta myös hyvin toimivat aivot – joku mieltä askarruttanut ongelma saattaakin ratketa kuin itsestään kävelylenkin aikana. Kävelyn voi myös ottaa osaksi arkea kävelemällä vaikkapa työmatkat. Jos harrastaa uintia, pyöräilyä ja kävelyä, josta siirtyy hiljalleen ehkä juoksuun, voikin huomata kohta harjoittelevansa Triathlonia varten! Triathlonissa uidaan, pyöräillään ja juostaan kilpaa, ja moni hurahtaakin lajiin niin, että matkustaa ympäri maata ja maailmaa kilpailujen perässä. Urheilussa on se vaara, että siitä tulee elämäntapa!